tankar om Ghana

Varje dag för jag dagbok över dagarna här. Jag måste nästan det, för att separera dagarna så att de inte flyter ihop, men också för att få ner mina tankar om Ghana. Det kommer massa konstateranden och undringar upp i huvudet hela tiden, saker jag vill göra, tyger jag vill köpa, vad jag tycker om vissa saker och saker som förvånar mig. Saker som äcklar mig eller som jag tycker är hur sött som helst. Allt egentligen, åtminstone allt jag hinner med.
 
Visste ni att här i Ghana..
 
... är månen så högt upp på himen att det gör ont i nacken av att titta på den.
... frågar man hur någon mår svarar de alltid "I'm fine", utan undantag.
... så slänger man skräp ogenerat överallt, och man eldar sina sopor i ett hål i marken varje dag. Jag tror jag bara sett en handfull papperskorgar under min tid här.
... så kommunicerar bilarna med tutan och ljustutar varandra på kvällarna. Det är liksom normalt.
... är man inte generad för att bajsa eller kissa offentligt. På min skola är det ett hål i marken man gör sina behov, kissa gör man lite var stans, även tjejer.
... bär man som bekant allt på huvudet, oavsett vad det är. Vatten, ägg, resväska...
... så frågar man vita helt utan vidare om saker och pengar.
... det är ohövligt att göra saker med vänstra handen, som muslimer också tycker.
... så dricker man vatten ur små, fyrkantiga påsar. Och vattnet smakar kemiskt och ger en besk eftersmak. Men det har jag vant mig vid, haha.
... så säger man ofta "I'm coming". Det betyder att man ska vänta på dem på något sätt, att man ska hänga kvar.
... börjar man ibland meningen med please. "Please, what's your name" "Please, how is you mother?" osv.
... så kan man muta sig till väldigt mycket. Ghana är ett av världens tre mest korrupta länder. 
... kallar man på någons uppmärksamhet genom att säga "Tssss" eller göra pussmunsljud.
.... säger barnen "Look at!" om de vill att man ska titta på någonting.
... här avslutar man gärna meningar med "oooh", uttalas typ "åååå". Som t.ex "Stop it oooh" "It's broken ooooh". Även lite överallt när man tycker det passar "Thank you oooh".
 
Lite iakttagelser jag gjort under min tid här. Här kommer lite bilder på mina grannar som jag tog nu på kvällen. 
 
finaste Elorm (uttalas typ Ellom)
Elikem, Kekeli
Elorm och Elorm ville prova våra skor
Tillslut hade alla för stora skor. 
 
Lämna gärna en kommentar ♥
1 Jana:

skriven

Kul läsning! :) En del av de språkliga egenheterna är säkert en sorts pidginisering. Kanske det afrikanska språket de talar innehåller ett frågeprefix eller -ord som ersätts av "please" i engelskan.

Svar: Fattade ungefär 30% av det du just skrev. Hahahahaha
Emilotte

2 Camilla:

skriven

Hej gumman!
Tycker det är så roligt att följa dig.Känns som man är där med dig. Saknar dig men vet att du har det bra o att vi syns om några veckor.

Kommentera här: