Sankta Lucia

 
Hej igen!
 
Det var ett tag sedan, här kommer jag mitt upp i allt julbakande och julklappshandeln! Jag sitter i bilen på väg mot Värmland för att hälsa på mina morföräldrar. Hela den här helgen kommer jag att ägna till att vara med familjen och bara mysa uppe i lilla Sörby mitt ute i Värmlandsskogarna. Det är så avlägset att det är svårt att få någon täckning på telefon där ute, ibland ibland så går det att stå mot fönstret och få en plupp, vill man ringa är det bäst att gå upp i skogen. Precis vad jag behöver just nu, lite vila! Jag är ledig nu i en knapp vecka, sedan stundar det jul!
 
Idag är det ju Lucia, och det är dubbel mysigt! Inte nog för att det lussas idag, utan för idag fyller min Simon år! 22 blir han idag, och det har vi firat med att se Tibbles lucia-tåg nu på morgonen, sedan lite julklappshandel och efter det fika och presentöppning ihop. Så mycket kärlek till den killen, världens bästa!
 
Grattis på födelsedagen älskling!
 
För alla er läsare som inte är från Sverige kan jag berätta att Lucia är en urgammal tradition som vi firar för att bringa lite ljus i vår just nu mörka värld (solen står väldigt lågt just nu), men kanske också för Lucia, det romersk-katolska italienska helgonet. Jag tror dock inte det är många svenskar som egentligen vet vaför vi firar detta, men det är ändå en väldigt fin tradition där vi tågar ihop, iklädda vita klänningar med röda band, och håller i levande ljus och sjunger julsånger i kör. Längst fram i luciatåget står Lucia med ljus i håret. Detta är ett ypperligt tillfälle att käka lite extra lussebullar, pepparkakor och dricka glögg och julmust (svensk dryck, smakar som kryddig Coca Cola), det är som förspel till Julafton!
 
Men inte nog med det, Reverand Laud, grundare och förvaltare till TANF Ghana fyller också år idag, så jag skickar mina hälsningar till honom nere i Ghana och hoppas att du haft en kalasbra födelsedag!
 
Passar på att pusha lite angående donationerna och insamlingen här på bloggen. Tro mig, men det är inte så långt kvar tills jag ska åka, 8 veckor endast. Så ta er en funderare, finns det något ni skulle kunna tänka er att donera? Hör av er så kan jag ta med detta ner till Ghana!
 
Läs mer i detta inlägg! http://minresaforlivet.blogg.se/category/donera-till-tanf.html
 
 
Två nya donationer till fonden, vilket känns helt fantastiskt! Nu är vi 13 donerare till insamlingsfonden. Kom ihåg att ingen summa är för liten för att doneras. För er som mer är vana med internetbanken så går det finemang att överföra dit så framför jag det till insamlingsfonden!
 
Clearingnummer 5699 
Kontonummer 33 224 63
Bank SEB
 
Ha en supertrevlig helg!

Kommentera här: