Varför donera?

Vi svenskar tar så gärna för givet att mat, utbildning och material är så gott som gratis här hemma i Sverige, särskilt när det kommer till skolan. I Ghana har barnen inte alls samma förutsättningar, där finns inte den typ av välfärd som vi alla är så vana vid att det bara finns där.
 
TANF har tagit fram en sammanställning för vad det kostar för ett barn att gå till skolan. Och eftersom fattigdomen är väl utspritt i landet är utbildning en stor belastning ekonomiskt för familjerna vilket många gånger leder till att föräldrarna inte har råd att ha sina barn i skolan och istället tar med dem till sina arbeten för att arbeta.
 
För ungefär 240 kronor i månaden täcker detta skolavgifter, extra skolavgifter, sjukvård, skoluniformer och skolmaterial. Vilket betyder att 2850 kronor räcker för att täcka för ett barns avgifter för ett helt år
 
Skoluniformer kostar ca 193 kronor för ett år.
Skor: ca 114 kronor för ett år
Mat: 208 kronor för fyra månader.
Skolböcker: 246 kronor för ett år
Skolutflykter: 52 kronor för ett år
Första hjälpen (plåster, bandage etc.): 342 konor för ett år.
Skolavgifter: 237 kronor för fyra månader.
Examinationsavgift: 35 kronor för fyra månader.
Avgifter för extra lektioner: 79 kronor för fyra månader. 
(Källa TANF Ghana)

Ingenting är gratis och mycket finansieras av bidragen från TANF Ghana som hjälper barn på sina partnerskolor med fri skolgång, sjukvård, material och mat.

Hittills har vi fått ihop 190 euro  (1672 kronor) euro i vår donationsfond som jag startade för ca. en vecka sedan. Vi har snart fått ihop tillräckligt för att hjälpa ett barn ett helt år. Men målet är fem barn och för det behöver jag en hjälp. Till er som inte redan donerat ber jag er ödmjukast att skänka en slant till insamlingen. Alla barn ska ha rätt till en utbildning!

 

 Tack till er som redan donerat, det betyder allt! ♥

1 Amanda:

skriven

Jag ska donera en del av min nästa lön så att det kan bli en lite större summa! Puss! Vad fint du skriver också.

2 Amanda:

skriven

Ps. Jag sprider vidare!! Christopher donerar nog gärna, det ska jag se till!

Kommentera här: