Dan före dopparedan

Jag försöker verkligen hålla ett gott mod uppe, men jag håller på att knäckas av tanken på att ett litet äckligt preparat som Lariam mot malaria ska förstöra min resa. Nej fy! Jag är så arg och ledsen, jag känner inte igen mig själv. Hela kroppen skriker att nåt är fel och ännu värre är det när jag inte kan sova. Och dessa konstiga tankar jag har, och drömmarna som gör mig kallsvettig. 
 
Efter några samtal fram och tillbaka har jag kommit fram till ett beslut. Kanske korkat, men jag vågar inte ta några fler risker. Jag kommer inte äta några profylax mot malaria. Varesig Malarone eller Lariam. Jag får helt enkelt skydda mig från myggorna från annat sätt. Och mina tankar inatt var att jag hellre har malaria än mår som jag gör just nu, för det känns som att jag är i psykos många gånger och hallucinerar. Min husläkare ordinerade svaga sömntabletter till mig så att jag kommer kunna sova inatt och på planet. Anledningen till att jag valt att inte hämta ut Malarone som Svea Vaccin så vänligt skrev ut till mig istället för Lariam är dels 1) kostnaden, det kommer kosta mig flera tusen kronor att skriva ut dessa, 2) jag kan inte vara säker på att jag inte får biverkningar av dessa heller trots att den ska vara mycket snällare än Lariam.
 
Myggmedel, myggnät och täckande kläder på kvällarna får helt enkelt bli min räddning. Ändrar jag mig finns ju självklart chansen att köpa malariaprofylax nere i Ghana. Malaria är visserligen en dödlig sjukdom, men jag kommer inhandla en termp och hålla koll efter eventuell feber och självklart är ju Malaria behandlingsbart, det är ju inte AIDS direkt.
 
Nej, nu bär det av mot stan för att hälsa på min syster och inhandla småsaker jag missat att köpa. Schampo, balsam, handtvål osv. Sedan hem igen, för det är dags att packa!

Kommentera här: