One day in Accra

Godmorgon!
 
Idag är det söndag och det har inte gått obemärkt förbi här i lilla Teiman. De började spela musik vid sju på morgonen här. Och eftersom jag kom i sängs rätt så sent igår kväll så är jag lite sliten idag.
 
Som utlovat fick jag igår en rundtur i Accra. Vi såg deras nationalteater, deras "Independence square" och så avslutade vi dagen med lunch och häng på La Beach. En lyckad dag med långa promenader längst stranden. Så härligt! Och vilket maffigt torg! Det var inte att leka med. Den 6:e mars firar de sin nationaldag och då samlas alla vid detta torg och presidenten håller tal.
 
Två volontärer har lämnat oss denna vecka, Samahr och Jennifer, vilket är lite tråkigt. Kvar på Wisdom Academy är nu jag och Mariah. Jennifer har varit här i fyra månader tror jag, så hon har såklart blivit väldigt nära eleverna på skolan. Hennes sista dag firades med sång och dans, och bröderna Kwaku och Opoti grät floder vilket fick mitt hjärta att blöda. Dessa små krabater, de är så lätta att ta sig till hjärtat. Igår morse knackade det svagt på dörren; då stod Prince utanför med sin kompis Yaw. De hade gått från Teiman till vårt hus (säkert 2,5 km) och stirrade med stora ögon. De säger inte mycket, men de är oändligt söta.
 
Yves lämnar också nästa vecka, fast han är fortfarande kvar i Ghana. Han ska flytta till Gomua där TANF har planerat att etablera och utöka sin versamhet. Tanken är med de pengar vi (ja, från min familj och ni som donerat till betterplace.org) samlat in ska rädda 10 barn i denna by. Vi åker dit imorgon för att spana in stället jag, Yves och Laud. Gomua ligger några timmar väst om Accra med trotro. Yves uppgift kommer vara att kartlägga de som inte går i skolan under veckornas gång och starta en utredning på dessa fall, men också assistera som lärare i en lokal skola.
 
Nåja, det är lite drygt sju veckor kvar jag har kvar i Ghana. And so far, I like it!
 
Har i Ghana har dom inte måsar, utan det är falkar som dyker efter din mat. De har också istället för duvor har de stora fladdermöss stora som chihuhuor i träden. När vi lämnade Accra flög alla dessa runt och färgade himlen svart. Helt galet, men vi den tiden hade min kamera dött så jag har ingen bild på det. Men nästa gång! Crazy Ghanaaa
Tack för en grym dag, pojkar!

Kommentera här: