Det är här det händer, och jag ska köpa sand!

Snart har en vecka passerat i rekordfart här. Och jag känner mig mer hemma än någonsin. Barn har sprungit in och ut i huset, jag har tvingat mig själv att äta fufu och så har jag nästan dagligen ätit jollof rice. Men det är som det brukar alltså!
 
Jag är nu ensam volontär i huset, men Laud påpekar hela tiden att jag inte är volontär i år - jag är en "director" tillsammans med honom. Det jag gör här rör organisationen i sin helhet mer än att jag hjälper till inom ett visst område. Så mitt ansvar har blivit att uppdatera om vad som pågår här och sedan arbeta administrativt med TANF. Det kommer att komma ett par nya volontärer hit snart, och på något sätt så känns det som att jag kommer få "ta hand" om dom, som en liten volontärmamma. Men det känns bara kul.
 
Alla ghananer är lite imponerade kring min kunskap om Ghana och så har jag börjat tala som en ghanan nu, de säger "Aah, you're like a ghanian!". Emmanuel, Lauds lillebror som bor här med oss, han ska lära mig Twi också. Än så länge kan jag bara "Jag ska hem" och "Jag ska till Amelia", där jag bor. Och "Let's go!". Och så det vanliga, tack och fråga vad man heter osv. Men det är svårt! Åh, så svårt.
 
Så vad har hänt sedan sist? Hmm, det vågar jag inte svara på. Både mycket och lite, det mesta sker ju med "African-time". Jag kan inte förklara hur mycket "Manana, manana"-attityden irriterar mig när det kommer till att få saker gjorda snabbt och i tid.
 
En panorama-bild på vår mark. Och marken fortsätter lite grann till höger i bilden. Det är stort. Har jag sagt att det nästan är ett halvt hektar mark? Eller en hel engelsk acre.
 
Första ploten mark (av tre) början slätas ut nu, de flesta träd är fällda och nu börjar vi fundera på vad vi kan göra för nytta av trädstammarna, och det låter som att de kommer brännas till kol och säljas. Steg två nu är att bygga en mur kring marken för att markera ut "vår mark" och som också kommer att ringa in skolbyggnaden. De kallar det för "fence-wall" Det är väldigt vanligt här i Accra märker man.
 
Här kommer mitt ansvar in! Jag kommer personligen ansvara för insamlingen till inköp av sand och sten för att bygga muren! Så nu behöver jag er kvicka hjälp på att få det gjort, och det fort!
 
En lastbil med sten kostar ungefär 1800 GHC, vilket i svenska kronor är ca. 4500 kronor. Sanden kommer att kosta ungefär 800 GHC som är ca. 2000 svenska. Så totalt behöver jag få ihop ungefär 6500 svenska riksdaler. Just nu har jag 2000 kronor som jag har tillgång till direkt från mitt Ghana-konto som två vänliga själar har skänkt till insamlingen. 
 
Det känns häftigt nu när jag själv kommer få se var pengarna går då jag kommer hålla i sedlarna själv. Snacka om att göra någonting direkt på plats! Inga mellanhänder, inga vinstintressen här inte. Kontot tillhör mig och ingen annan har tillgång till det.
 
Det är lite bråttom med pengar så jag hoppas med hela mitt hjärta att Ni vill vara en del av detta fantastiska projekt! 
 
För att donera gör du följande:
 
Lätt som en plätt. Ni vet internetbank? Bra. För det ni gör är en vanlig insättning till följande kontonummer:
 
Clearingnummer 5699 
Kontonummer 33 22 463
Bank SEB
 
Märk insättningen med ert namn eller någon text så jag kan verifiera att det kommit fram. Observera att vilket belopp som helst är av stor betydelse! Sedan kommer jag springa till en ATM när jag har nått tillräckligt med pengar så jag kan handla lite sand!
 
Var med när det händer, så hörs vi.
Stora, varma, svettiga men dock kärleksfulla kramar från mitt Ghana!

Kommentera här: