Ada Foah all over again

Hej ni! Jajamänsan, kommer ni ihåg Ada Foah? Ada Foah är en liten by som ligger på östkusten i Ghana och var faktiskt min första utflykt här i Ghana! Vi var där för nästan exakt en månad sedan över en dag och jag kommer ihåg hur mycket jag gillade det! Lugnet och atmosfären. Det var otroligt härligt! Har du redan glömt kan du läsa mer och se lite bilder HÄR (länk).
 
Hur som helst, sist vi hördes var en fredag, då hade jag en ledig dag men inga livsavgörand planer egentligen. Det var Mariahs sista dag i Ghana så vi gjorde allt som vi brukade; vi gick till Teiman för att käka lunch - och som vanligt blev det fried yams med den goda röda, skitstarka såsen till. Vi slog oss ner i skuggan på Star Café som vi kallar det, det heter säkert någonting annat, men de gör verkligen reklam för ölsorten Star i alla fall. Turligt nog var det resans hittills godaste Yams, purfärska, nyfriterade, frasiga och tokvarma. Vi besökte även pojkarna i byn, bröderna och deras vänner och sedan tog vi en trotro till Burger Town, fem minuter längre upp i byn mot bergen till. Där bor Pastor Joe, han är huvudet bakom Widsom Academy där jag jobbar, och hans fru auntie Mathilda hade preciiiiis fött sin bebis. Så vi åkte dit för att grattulera familjen till det nya tillskottet. Det lilla fröt var inte stort och drygt en vecka gammal. Jag tänkte passa på eftersom jag fått så himla mycket bebiskläder skänkt till mig att jag gav bort ett litet paket, resten av barnkläderna funderar jag och Laud på att ge bort till ett sjukhus, eller områdets distriktsköterskor som jag tror varje månad väger bebisar i området. Jag tror det kommer att passa bra. Hur som helst! Vi avslutade dagen med en trevlig middag på restaurang DNR i East Legon, Accra. En superbra restaurang som serverar turskisk mat, bra hooka, bra service. I den lite dyrare klassen, men ändå väldigt väldigt billigt. En middag går på drygt 70 kronor per person, och då snackar vi riktigt mycket mat. 
 
Denna helg har jag spenderat i Ada Foah, precis som jag var för en månad sedan. Skillnaden denna gång var att vi stannade en natt i en av hyddorna på stranden. Det var jag Lena och hennes fästman Martin och Jerry. Jerry är en kille som TANF sponsrar, han är 17 år och spenderar mycket tid i vårt hus just nu då han har ledigt från skolan.
 
Ada Foah är ett annorlunda men skojigt ställe, vi har havet på ena sidan och så den stora floden på den andra eftersom stället ligger precis vid mynningen. Vi badade, väntade länge på maten (2 timmar!) och dansade kring en lägereld med andra volintärer och backpackers. Självklart får man spola toaletten med vatten och duscha gör man med en skopa och en hink med vatten. Helt klart värt! Tror jag spenderade drygt 70 cedis på mig själv hela helgen med transport, mat och boende, vilket är drygt 200 kronor. Budget, ja visst!
 
H-V: Martin, Lena, Jerry, Mariah och så lilla jag.
 
På vägen hem från vår middag tog vi en taxi, och som ni ser är vi fem och plus en chaufför blir vi sex. I en femsitsig bil. Det betyder alltså att jag får ligga i fotändan i baksätet med huvudet mellan benen hela vägen hem. Eftersom det är en poliskontroll på vägen hem så var chauffören väldigt nojig, men jag höll på att kissa på mig av skratt. När vi närmade oss poliskontrollen kände jag hur Mariah, Lena och Jerry började bre ut sig och de la sina väskor på mig. Jag kunde se polisens ficklampa i lysa upp bilen, och sedan en lättnads suck. Vi hade klarat det! Smugglingen lyckades!
 
Den här bilden har en ganska rolig historia kring sig. Inte bara för att det ser ur som att jag är rädd för Martin i sina underkläder, men när jag satt ensam i vår hydda i mörkret såg jag hur det rörde sig under filten i min säng. En bula i sängen som alltså rörde sig. Jag blev skitskraj och sprang ut. När pojkarna kom tillbaka fick de titta efter vad det var för djävulsdjur som låg där under. Alltså var det två pyttesmå kattungar, haha. Här sitter jag skärrad på sängen och förklarar hur rädd jag var, men inte för Martin ;).
Tack gänget för en härlig helg!
 
Denna vecka har jag tagit lite ledigt från skolan. Eftersom Yves snart åker hem har vi bestämt oss för att hinna med att se Busua, ett bra strandhäng lite längre väster om Cape Coast. Vi stannar där i två nätter och drar då alltså imorgon. När vi kommer hem så är det en speciell dag för mig och det firar jag med att flyga till Tamale i norra Ghana. Vad tror ni väntar där?
 
 

Kommentera här: